Köpvillkor

Energibutiken.se (Ägs av Web Info Quality EU AB) har F-skattsedel och redovisar moms)

Alla priser är inklusive moms för kunder från Sverige och inom EU.

För inloggade kunder från EES-länder visas priser utan moms.

I varukorgen och kassan specificeras momsen tydligt.

Som konsument som handlar i Energibutiken omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Distansavtalslagen.

För att handla i Energibutiken måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar.

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar och lagerhållning, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning.

Frakt:

Vi använder oss genomgående av Posten för våra leveranser, du erbjuds alltid lägst möjliga fraktkostnad direkt i utcheckningen.

När du skall välja fraktalternativ så kan 1-3 olika alternativ visas, du kan välja det alternativ som du föredrar, men lägg märke till att det kan skilja rätt ordentligt i pris mellan t.ex. Brev och Företagspaket 16.00.

För kunder från utlandet erbjuds normalt bara ett fraktalternativ.

Leveranstider:

Varubrev inom Sverige med vikt under 2 kg expidieras normalt av oss inom 24 timmar efter order och skickas med posten samma dag, eller dagen efter om ordern görs under vardagar, görs ordern under helg skickar vi normalt varan på första arbetsdagen efter helgen. Posten levererar alla brev med vikt under 2 kg inom 24 timmar i hela Sverige.

Om du valt förskottsbetalning skickar vi normalt paketet dagen efter att vi ser inbetalningen på vårt konto (bg-centralens insättningsuppgifter registreras efter att posten varit hos oss och hämtat upp paket).

Spårbart till postens sorteringscentraler.

 

Postpaket (Mypack) oavsett vikt expidieras normalt av oss inom 24 timmar efter order och skickas med posten samma dag, eller dagen efter order om ordern görs under vardagar, görs ordern under helg skickar vi normalt varan på första arbetsdagen efter helgen. Posten levererar alla paket med vikt över 2 kg inom 48 timmar i hela Sverige.

Om du valt förskottsbetalning skickar vi normalt paketet dagen efter att vi ser inbetalningen på vårt konto (bg-centralens insättningsuppgifter registreras efter att posten varit hos oss och hämtat upp paket).

Spårbart hela vägen till kund.

Företagspaket oavsett vikt expidieras normalt av oss inom 24 timmar efter order och skickas med posten samma dag, eller dagen efter order om ordern görs under vardagar, görs ordern under helg skickar vi normalt varan på första arbetsdagen efter helgen. Posten levererar alla företagsppaket inom Sverige till dagen efter kl 16.00. Det förutsätts att det finns en motaggare närvarande på leveransadressen för att posten skall lämna kvar paketet.

Vid företagspaket accepterar vi enbart förskottsbetalning, lägg din order, gå sedan till "mitt konto" och klicka på "Mina beställningar". Klicka sedan på PDF-ikonen för att öppna en PDF-faktura. Skriv ut fakturan och betala snarast till vårt bankgiro. Bg-centralens insättningsuppgifter registreras efter att posten varit hos oss och hämtat upp paket, leverans sker därför normalt 1-2 dagar efter att inbetalningen gjorts.

För mer upplysningar om frakter och kostnader inom Sverige se: http://www.energibutiken.se/sv/content/6-fraktpriser-sverige

För mer upplysningar om frakter och kostnader till länder utanför Sverige, se: http://www.energibutiken.se/sv/content/1-frakt-och-betalning-danmark-norge-finland-samt-eu

Betalningsalternativ:

Billigast handlar du av oss om du betalar i förskott, förskottsfaktura eller Swish.

Faktura för företag:

Faktura erbjuds enbart till företag som registrerar sig i butiken och anger sitt org.nr när de anger sin adress. Fakturaavgiften är när detta skrivs 29 kr

Vi använder creditsafe för att ta in kreditupplysning på företag som beställer mot faktura, och vi följer deras rekommendationer rörande kreditvärdighet och kreditlimit, skulle ni inte nå upp till de krav vi ställer så kontakter vi er för att hitta en betalningslösning som fungerar för båda parter.

Märke på faktura:

Företag som vill ha "Märke", ordernummer, meddelande eller liknande med på fakturan kan fylla i detta när man klickat sig in till "Kassan", mitt emellan valet för fraktalternativ och betalningsalternativ finns ett textfält där man kan skriva in Märke eller meddelande som man vill skall visas. Dettta visas sedan i vänster kolumn på fakturan, nedanför övriga beställningsspecifika uppgifter (Fakturnummer, dag för order, sista betaldag, betlningsmetod och fraktsätt)

Vid obetald faktura

Vi samarbetar med inkassogram för att hantera obetalda fakturor, vid obetald faktura skickas en betalningspåminnelse (60 kr i avgift), därefter ett inkassokrav (180 kr avgift) . Vid utebliven betalning efter att inkassokravet förfallit, skickar vi ut vårt unika final notice brev som är en sista uppmaning för gäldenären att betala sin skuld. Om betalning inte sker trots detta så lämnas ärendet till Kronofogden (600 kr avgift). Du är skyldig att betala dröjsmålsränta från fakturans förfallodag. Om inget annat avtalats är dröjsmålsräntan; referensränta + 8 %.  

Swish:

Swisha pengarna till swishnummer: 123 691 96 82 

Glöm inte att ange fakturanumret när du betalar, när du väljer Swish som betalning så levererar vi normalt inom 24 timmar förutsatt att du betalar omedelbart. Lägger du din order före lunch är chansen stor att vi kan leverera redan samma dag, posten hämtar upp paket hos oss runt kl 14.00.

Uppge mobilnummer när du lägger din order, vi kan då avisera via SMS, och du slipper vänta på en avisering i din brevlåda.

Förskottsfaktura:

I e-postmeddelandet som bekräftar din order medföljer all information som krävs för att du skall kunna betala i förskott, inklusive en länk till en faktura i PDF-format, vi skickar varorna dagen efter att pengarna syns på vårt konto.

Vågar man betala i förskott?

Energibutiken är ett resultat av undertecknads drift av diskussionsforumet www.varmepumpsforum.com.

Jag har i forumet startat ett ämne som tar upp frågan om huruvida man kan lita på att få de varor man beställt i webshopen, läs om detta här.

Hur förskottsbetalar man?

Efter beställning mot förskott skall betalning ske till Energibutikens bankgirokonto.

För svenska kunder skall inbetalning ske till Bankgiro: 451-3164

För kunder från övriga norden/EU så gäller det att göra en utlandsbetalning till vårt konto med hjälp av våra internationella kontouppgifter.

(For customers from outside Sweden)

IBAN: SE87 8000 0826 4405 3171 9961 

BIC/SWIFT-kod: SWEDSESS
Betalningsmottagare:

WebIQ AB

Skidvägen 13

94493 Hemmingsmark

Sweden

Bankuppgifter:

Sparbanken Nord

Storgatan 43, Box 735

941 28 Piteå

 

Postförskottsbetalning:

Bråttom? - Snabbaste leveranserna sker vid postförskottsbeställningar (eller Swish om betalningen sker omedelbart).

När du beställer mot postförskott skickar vi normalt dina varor samma dag, eller dagen efter, allt beroende på tidpunkt.

Posten hämtar upp leveranserna hos oss runt kl 14.00, kommer din order in tidigt på förmiddagen kan vi alltså hinna skicka den samma dag och du kan hämta ut dem på posten 1-2 dagar efter order beroende på vikt, 0-2 kg = leverans inom 24 timmar, >2 kg = leverans inom 48 timmar (Inom Sverige).

Uppge mobilnummer när du lägger din order, vi kan då avisera via SMS, och du slipper vänta på en avisering i din brevlåda.

Garanti:

Som konsument som handlar i Energibutiken omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Distansavtalslagen.

Vi erbjuder 1 års garanti på alla våra produkter, både nya och begagnade.

Vi erbjuder 3 års reklamationsrätt mot tillverkningsfel på nya produkter.

 

Returnera aldrig en vara utan att först ha kontaktat oss, ofta kan vi lösa eventuella problem utan att varan behöver skickas till oss för utvärdering/felsökning/reparation.

Ångerrätt:

Enligt konsumentköplagen, två veckor för oanvänd vara i oöppnad originalförpackning. Undantag begagnade varor och reavaror som utgår ur sortimentet. 

Ej uthämtade brev eller paket:

Om du av någon anledning inte kan eller vill hämta ut ditt paket så gäller inte ångerrätten, i fall som dessa tar vi betalt för den faktiska fraktkostnaden + 50 kr för administrativa kostnader. Har du betalt i förskott så håller vi inne dina pengar tills vi fått varan i retur för att kunna fastställa kostnaden för returfrakten. Har du beställt mot postförskott så skickar vi en separat faktura på kostnaden för frakten och administration, om fakturan inte betalas på utsatt tid skickar vi kravet vidare till inkasso (kronofogden), en avgift på 640 kr tillkommer i dessa fall.

Med hänsyn till ovanstående är det väldigt viktigt att du som kund vet med dig att du är hemma under perioden 1-15 dagar efter beställning. Alla leverantörer returnerar varorna om de inte hämtats ut inom 14 dagar efter avisering.

Ansvar för varan under leverans:

Varubrev som förskottsbetalas: För brevleveranser, som är billigast, gäller att du som köpare är ansvarig för varan, vi ser till att brevet kommer posten tillhanda, och kan verifiera detta med hjälp av vårt kvitto på erlagd betalning för frakten, en fraktsedel gör det även möjligt att spåra brevet fram till postens sorteringscentral, ryms leveransen i brevlådan så lämnas "brevet" direkt i låda/brevinkast - om det inte ryms så skickas en avisering ut via SMS eller brev. Posten verifierar att de lämnat försändelsen i din/kundens brevlåda eller brevinkast genom att ta ett foto på avlämnandet.

Brev som betalas mot postförskott: För brevpostförskott gäller att vi registrerar dessa i Postens PacSoftsystem, vilket gör brevet spårbart, posten ansvarar för varorna under leverans, och lämnar bara ut paketet när du som kund legitimerar dig på postens utlämningsställe.

Postpaket och Företagspaket: Alla postpaket och företagspaket registreras i PacSoft-systemet och blir därför spårbara, Posten ansvarar för varorna under leveransen.

Personuppgiftsbehandling enligt GDPR

Web Info Quality EU AB, som äger och driver Energibutiken kommer inte att dela med sig av dina personuppgifter eller adress och epostuppgifter till något annat företag. Personuppgifter som du lämnar via vår hemsida kommer endast att användas för att kunna skicka information till dig i samband med beställningar, frågor eller enligt de val du gjort t ex i samband med att du prenumererar på vårt nyhetsbrev eller vill ta del av våra erbjudanden.
Vi använder coockies för att funktionerna i webbshoppen skall fungera (känna om du sett på en viss vara tidigare, är inloggad eller ej, och se hur länge du varit aktiv på sidan, vi använder oss även av google analytics för att kunna få statistik på besök, köp och de flöden som våra kunder genererar på hemsidan.)

Du som konsument har rätt att begära:
- Utdrag av registrerade uppgifter
- Att registrerade uppgifter ändras
- Att registrerade uppgifter raderas
Ni kan enkelt via ert konto begära utdrag av era registrerade personuppgifter.
Ni kan även begära att era personuppgifter anonymiseras (ni kan då inte längre logga in på ert konto)
Har ni några problem med att begära ovanstående uppgifter kan ni alltid kontakta oss om ni är i behov av hjälp.

 

Tvist:

Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.