Köpvillkor

Energibutiken.se (Ägs av Web Info Quality EU AB) har F-skattsedel och redovisar moms)

Alla priser är inklusive moms för kunder från Sverige och inom EU.

För inloggade kunder från EES-länder visas priser utan moms.

I varukorgen och kassan specificeras momsen tydligt.

Som konsument som handlar i Energibutiken omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Distansavtalslagen.

För att handla i Energibutiken måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar.

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar och lagerhållning, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning.

Frakt:

Vi använder oss genomgående av Postnord för våra leveranser, du erbjuds alltid lägst möjliga fraktkostnad direkt i utcheckningen.

När du skall välja fraktalternativ så kan 1-4 olika alternativ visas, du kan välja det alternativ som du föredrar, men lägg märke till att det kan skilja rätt ordentligt i pris mellan t.ex. Varubrev och Postnoprd Parcel.

För kunder från utlandet erbjuds normalt bara ett fraktalternativ.

Leveranstider:

Varubrev inom Sverige med vikt under 2 kg expidieras normalt av oss inom 24 timmar efter order (Vardagar) och skickas med posten samma dag, eller dagen efter om ordern görs under vardagar, görs ordern under helg skickar vi normalt varan på första arbetsdagen efter helgen. Posten levererar alla brev med vikt under 2 kg inom 24-48 timmar i hela Sverige.

Om du valt förskottsbetalning skickar vi normalt paketet dagen efter att vi ser inbetalningen på vårt konto (bg-centralens insättningsuppgifter registreras efter att posten varit hos oss och hämtat upp paket).

Varubrev som är för skymmande för brevinkast eller postlåda sätts i en påse som fästs utanpå postlådan. Postnord skall ta en bild på påsen i samband med att de lämnar varan.

Varubrev är spårbart till postens sorteringscentraler. Då det inte är spårbart efter att posten delat ut brevet/paketet i er postlåda så lämnar vi ingen garanti på leveransen, ansvaret att själv ta emot/skyndsamt hämta försändelsen ur postlådan- eller be någon annan hämta försändelsen ur postlådan åligger dig som köpare.

Postpaket (Mypack Collect) oavsett vikt packas normalt av oss inom 24 timmar efter order och skickas med posten samma dag, eller dagen efter order om ordern görs under vardagar, görs ordern under helg skickar vi normalt varan på första arbetsdagen efter helgen. Posten levererar alla paket med vikt över 2 kg inom 48 timmar i hela Sverige.

Om du valt förskottsbetalning skickar vi normalt paketet dagen efter att vi ser inbetalningen på vårt konto (bg-centralens insättningsuppgifter registreras efter att posten varit hos oss och hämtat upp paket).

Spårbart hela vägen till kund.

Postnord Parcel (till företag) oavsett vikt expidieras normalt av oss inom 24 timmar efter order och skickas med posten samma dag, eller dagen efter order om ordern görs under vardagar, görs ordern under helg skickar vi normalt varan på första arbetsdagen efter helgen. Posten levererar alla företagspaket inom Sverige till dagen efter kl 16.00. Det förutsätts att det finns en mottagare närvarande på leveransadressen för att posten skall lämna kvar paketet.

För mer upplysningar om frakter och kostnader inom Sverige se: http://www.energibutiken.se/sv/content/6-fraktpriser-sverige

För mer upplysningar om frakter och kostnader till länder utanför Sverige, se: http://www.energibutiken.se/sv/content/1-frakt-och-betalning-danmark-norge-finland-samt-eu

Betalningsalternativ:

Faktura för företag:

Faktura erbjuds enbart till företag som registrerar sig i butiken och anger sitt org.nr när de anger sin adress.

Ingen fakturaavgift.

Vi använder creditsafe för att ta in kreditupplysning på företag som beställer mot faktura, och vi följer deras rekommendationer rörande kreditvärdighet och kreditlimit, skulle ni inte nå upp till de krav vi ställer så kontakter vi er för att hitta en betalningslösning som fungerar för båda parter.

Märke på faktura:

Företag som vill ha "Märke", ordernummer, meddelande eller liknande med på fakturan kan fylla i detta när man klickat sig in till "Kassan", mitt emellan valet för fraktalternativ och betalningsalternativ finns ett textfält där man kan skriva in Märke eller meddelande som man vill skall visas. Detta visas sedan på fakturan, nedanför övriga beställningsspecifika uppgifter (Fakturnummer, dag för order, sista betaldag, betalningsmetod och fraktsätt)

Vid obetald faktura

Vi samarbetar med Svea Ekonomi för flera av våra betalsätt, vid obetald faktura hanterar Svea Ekonomi detta enligt sina fastställda villkor, vid tvist eller frågor kontakta Svea Ekonomis kundsupport.

"Faktura för företag" som inte betalas i tid, eller efter påminnelse skickas direkt till Kronofogden, 640 kr i avgifter tillkommer då.  

Swish:

Swisha pengarna till swishnummer: 123 691 96 82 

Glöm inte att ange fakturanumret när du betalar, när du väljer Swish som betalning så levererar vi normalt inom 24 timmar förutsatt att du betalar omedelbart. Lägger du din order före lunch är chansen stor att vi kan leverera redan samma dag, posten hämtar upp paket hos oss runt kl 10.00.

Uppge mobilnummer när du lägger din order, vi kan då avisera via SMS, och du slipper vänta på en avisering i din brevlåda.

Förskottsfaktura:

I e-postmeddelandet som bekräftar din order medföljer all information som krävs för att du skall kunna betala i förskott, inklusive en länk till en faktura i PDF-format, vi skickar varorna dagen efter att pengarna syns på vårt konto.

Vågar man betala i förskott?

Energibutiken är ett resultat av undertecknads drift av diskussionsforumet www.varmepumpsforum.com.

Jag har i forumet startat ett ämne som tar upp frågan om huruvida man kan lita på att få de varor man beställt i webshopen, läs om detta här.

Hur förskottsbetalar man?

Efter beställning mot förskott skall betalning ske till Energibutikens bankgirokonto.

För svenska kunder skall inbetalning ske till Bankgiro: 451-3164

För kunder från övriga norden/EU så gäller det att göra en utlandsbetalning till vårt konto med hjälp av våra internationella kontouppgifter.

(For customers from outside Sweden)

IBAN: SE87 8000 0826 4405 3171 9961 

BIC/SWIFT-kod: SWEDSESS
Betalningsmottagare:

WebIQ AB

Skidvägen 13

94493 Hemmingsmark

Sweden

Bankuppgifter:

Sparbanken Nord

Storgatan 43, Box 735

941 28 Piteå

 

Garanti:

Som konsument som handlar i Energibutiken omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Distansavtalslagen.

Vi erbjuder 1 års garanti på alla våra produkter, både nya och begagnade.

Vi erbjuder 3 års reklamationsrätt mot tillverkningsfel på nya produkter.

 

Returnera aldrig en vara utan att först ha kontaktat oss, ofta kan vi lösa eventuella problem utan att varan behöver skickas till oss för utvärdering/felsökning/reparation.

Ångerrätt:

Enligt konsumentköplagen, två veckor för oanvänd vara i oöppnad originalförpackning. Undantag begagnade varor och reavaror som utgår ur sortimentet. 

Ej uthämtade brev eller paket:

Om du av någon anledning inte kan eller vill hämta ut ditt paket så gäller inte ångerrätten, i fall som dessa tar vi betalt för den faktiska fraktkostnaden + 50 kr för administrativa kostnader. Har du betalt i förskott så håller vi inne dina pengar tills vi fått varan i retur för att kunna fastställa kostnaden för returfrakten.Om fakturan inte betalas på utsatt tid skickar vi kravet vidare till inkasso (kronofogden), en avgift på 640 kr tillkommer i dessa fall.

Med hänsyn till ovanstående är det väldigt viktigt att du som kund vet med dig att du är hemma under perioden 1-7 dagar efter beställning. Alla leverantörer returnerar varorna om de inte hämtats ut inom 7 dagar efter avisering.

Ansvar för varan under leverans:

Varubrev: För brevleveranser, som är billigast, gäller att du som köpare är ansvarig för varan, vi ser till att brevet kommer posten tillhanda, och kan verifiera detta med hjälp av vårt kvitto på erlagd betalning för frakten, en fraktsedel gör det även möjligt att spåra brevet fram till postens sorteringscentral, ryms leveransen i brevlådan så lämnas "brevet" direkt i låda/brevinkast - om det inte ryms så sätts försändelsen i en påse och hängs på brevlåda/brevinkast. Posten verifierar att de lämnat försändelsen i din/kundens brevlåda eller brevinkast genom att ta ett foto på avlämnandet.

Mypack och Parcel (Företagspaket): Alla postpaket och företagspaket registreras i postnords system och blir därför spårbara, Posten ansvarar för varorna under leveransen.

Personuppgiftsbehandling enligt GDPR

Web Info Quality EU AB, som äger och driver Energibutiken kommer inte att dela med sig av dina personuppgifter eller adress och epostuppgifter till något annat företag. Personuppgifter som du lämnar via vår hemsida kommer endast att användas för att kunna skicka information till dig i samband med beställningar, frågor eller enligt de val du gjort t ex i samband med att du prenumererar på vårt nyhetsbrev eller vill ta del av våra erbjudanden.
Vi använder coockies för att funktionerna i webbshoppen skall fungera (känna om du sett på en viss vara tidigare, är inloggad eller ej, och se hur länge du varit aktiv på sidan, vi använder oss även av google analytics för att kunna få statistik på besök, köp och de flöden som våra kunder genererar på hemsidan.)

Du som konsument har rätt att begära:
- Utdrag av registrerade uppgifter
- Att registrerade uppgifter ändras
- Att registrerade uppgifter raderas
Ni kan enkelt via ert konto begära utdrag av era registrerade personuppgifter.
Ni kan även begära att era personuppgifter anonymiseras (ni kan då inte längre logga in på ert konto)
Har ni några problem med att begära ovanstående uppgifter kan ni alltid kontakta oss om ni är i behov av hjälp.

 

Tvist:

Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.